Skip to main content

CONNECT WITH US

DIET: 5 Sebab utama diet selalu gagal


 "Donut caramel ni nampak sedaplah! Hmmm. Esok je lah aku jaga pemakanan aku. Harini aku nak menikmati kelazatan donut depan mata aku ni dulu."
"Hari ni ada pasar malam dekat hujung pekan tu. Aku pon cuti hari ni. Jadi bolehlah aku pergi ke pasar malam tu. Aku nak beli air soda dengan kebab daging double cheese lah!."
 "Alamak! Aku tengah diet ni. Nak jaga pemakanan. Tapi, pagi tadi makcik sebelah rumah ni ada kasi Nasi Lemak pulak sebungkus. Kalau tak makan nanti membazir. Aku makan je lah. Esok aku sambung diet semula"

"Hm. Sejak kebelakangan ni. Aku selalu gagal kawal nafsu makan. Macam mana diet nak menjadi ni? Macam mana nak jaga pemakanan ni? Ah! Aku give up lah. Lain kali sajalah aku kawal pemakanan."


Jangan tak percaya. Senario di atas memang selalu terjadi dalam kalangan rakyat Malaysia. Kita memang bijak dalam membuat perancangan. Kita merancang untuk membuat jadual pemakanan seimbang, kita buat perancangan untuk mengamalkan gaya hidup sihat, kita merancang untuk diet & jaga pemakanan. Namun, kadangkala semua perancangan tersebut gagal disebabkan diri sendiri. 

Sebab kenapa program diet yang dirancang selalu GAGAL: 

 Image result for emosional makan
emotional eating

1.Emotional Eating - Emotional eating adalah pengambilan makanan saat diri berada dalam keadaan emosi. Golongan yang terjebak dengan Emotional eating ini biasanya merasakan makanan dapat meredakan emosi (marah, sedih, kecewa, dll) mereka. Namun, emosi tersebut boleh reda hanya untuk sementara waktu shj. Malah, yang kekal untuk jangka masa panjang adalah; kenaikan berat badan. Ini kerana golongan ini makan dalam keadaan yang tidak terkawal.



 Rewarding Yourself is the Best Motivation You Could Ever Get
self reward
2.Self-reward - Self-reward pula adalah perbuatan menghargai atau menghadiahkan diri sendiri. Self reward ini sering dibuat apabila seseorang itu merasa gembira. Boleh jadi juga self reward dilakukan apabila seseorang itu berjaya memperoleh satu target / pencapaian yang membanggakan diri mereka. Reward yang paling lazim diberi adalah MAKANAN. Mereka memilih untuk makan bagi menghargai keberhasilan diri sendiri kerana makan makanan yang sedap sesuai selera adalah satu perkara yang memuaskan!



 Image result for malas bersenam
3. Malas bersenam-  senaman memainkan peranan penting dalam misi diet. Senaman juga adalah penyumbang terbesar dalam berhasilnya diet. Diet yang hanya mengawal pemakanan sahaja adalah diet yang kurang baik kerana senaman amat penting bagi proses pengeluaran tenaga & pembakaran lemak. Diet tanpa bersenam agak berisiko. Risikonya adalah, apabila anda berhenti drpd diet, berat badan anda akan naik mendadak. Menakutkan! Jom bersenam! 




 Image result for sleepy at office
4.Kurang tidur- Tidur yang kurang dapat menurunkan metabolisme badan. Apabila metabolisme badan menurun, kemampuan tubuh untuk membakar kalori badan akan menurun. Hal ini sangat membimbangkan. Tidur yang kurang drpd 8jam sehari akan menyebabkan hormon kortisol seseorang meningkat. Jika hormon kortisol ini meningkat, nafsu & selera makan seseorang akan turut meningkat. Hal ini secara tak langsung menaikkan berat badan dan malah menggagalkan diet. 




 Image result for skip breakfast
5.Tidak mengambil sarapan- Ramai orang yang mengamalkan sikap tidak mahu bersarapan. Mereka beranggapan bahawa jika mereka tidak mengambil sarapan, diet yang sedang mereka jalani semakin dekat dengan keberhasilan. Tapi mereka silap. Tidak bersarapan bukan menurunkan berat badan, malah menaikkan berat badan! Pasalnya, orang yang tidak sarapan cenderung untuk makan tengahari lebih banyak berbanding orang yang sarapan. Mereka juga cenderung memilih makanan yang berkalori & kadar lemak yang tinggi ketika makan tengahari kerana terlalu lapar.


Hubungi rangkaian Marissa Aesthetic atau kunjungi kami

Marissa Aesthetic Semenyih (HQ)
No 26-1, Jalan Semenyih Sentral 4,
Semenyih Sentral, 43500 Semenyih, Selangor
Tel: Dr lin  013-6865869
Wahida 013-6922377
Wani 010-3518484

Marissa Aesthetic Shah Alam
No G41 Laman Seri Business Park Jalan Persiaran Sukan Seksyen 13,
40100 Shah Alam. Selangor
Tel: Nora 019-4411484
 Ida 013-3881353

Marissa Aesthetic Kuantan
No 48A, 1&2 Floor, Jalan Putra Square 2, Chinatown Putra Square.
25200 Kuantan, Pahang
Tel: Miza 013-8151484
Munirah 017-3893615

Marissa Aesthetic Bandar Baru Bangi
D09-02 Plaza Paragon Point,
Jalan Medan Pusat, Pusat Bandar,
43650 Bandar Baru Bangi, Selangor
Tel: Misha 013-7441484
Najad 013-5881484

Marissa Aesthetic Melaka
No 86, Jalan Lagenda 5, Taman 1 Lagenda, 75400 Melaka
Tel: Dr Helina 013-2281353 
Hidayah 017-6415964

Marissa Aesthetic Kelantan
Level 21-AA-208 D’Perdana Sri Cemerlang, 
Lot 319 Seksyen 27, Jalan Sri Cemerlang,
15300 Kota Bahru, Kelantan
Tel: Puan Hana 013-9851484
Zeti 013-3880987

Marissa Aesthetic Senawang
42-2A, Tingkat 1, Perniagaan Senawang Jaya,  Senawang
70450 Seremban, Negeri Sembilan
Tel: Ida 013-8011484
Sue 017-3894748
Hanim 012-5451484

SOHO Kedah
B-2-3, Condo 900,Jalan Golf and Country Club 06000 Jitra, Kedah.
Tel: Husna 019-4701719
Syaz 017-2321329

Marissa House JB (tmn Dato Onn) 
No 8 Jalan Perjiranan 12/15, Perjiranan 12,
Bandar Dato Onn 
81100 Johor Bahru
Tel: Liza 019-6361484

WEBSITE :

FACEBOOK :

PM kami terus untuk maklumat lanjut >>
























Comments

Popular posts from this blog

Apa itu Lipolisis??

Fungsi sel lemak adalah untuk menyimpan bahan kimia yang dinamakan lipid. Lipid menyediakan tenaga untuk tubuh. Secara umumnya, tenaga berasal daripada makanan yang dimakan, dan ianya akan disimpan sebagai lemak dalam sel lemak. Apabila penggunaan tenaga lebih sedikit daripada penyimpanan tenaga maka akan berlakulah ketidakseimbangan. Jadi jika anda makan terlalu banyak tetapi tenaga yang dikeluarkan terlalu sedikit, maka lemak-lemak tersebut akan terkumpul. Oleh itu, kegemukan akan berlaku apabila proses mengeluarkan lemak terganggu, seperti terjadinya masalah hormon atau hormone imbalance.   Terdapat 3 lapisan lemak didalam tubuh manusia iaitu 2 lapisan lemak pada kulit dan satu lapisan lemak didalam tubuh yang dikenali sebagai lemak viscera.
Kenali proses laser lipolisis
Lipolisis adalah satu proses menghapuskan lemak di bawah lapisan kulit. Untuk memahami apa itu lipolisis, anda mestilah memahami kulit, lemak badan dan struktur-struktur lemak. Kulit bukan sahaja menutupi badan kita t…
Laser Lipolysis



Malaysian Largest Problem
Obesity

Even with the most comprehensive of diet plans and exercise routines, many of us still have the stubborn areas of fat that we just cannot get rid of. It maybe around the tummy, on the thighs, after pregnancy or, for the male, unsightly ‘man boobs’.
Whilst Liposuction maybe an answer for the larger areas than need to be treated; if you want to avoid the general anaesthesia, lengthy recover periods and excessive bruising, then laser lipolysis might well be the option of choice. Laser lipolysis is generally very well tolerated, with little bruising or side effects and very effective.
Laser assisted Lipolysis is a minor body contouring procedure, which uses a fine cannula to deliver a safe, powerful laser to disrupt the fat cells causing them to melt and break down. Laser assisted Lipolysis does not involve any major procedure or general anaesthetic and tends not to give the bruising and extended recovery periods often associated with trad…

Doctor Share

DR Rushmini Maris Binti Ismail

REF: Doctor to doctor Sharing  about the modern epidemic,          O B C T Dear colleague in the medical world, I hope you would glimpse through my letter in spite of your being so busy. I wish I could see you in person for an exchange of views and experience. But alas! time mercilessly dictates the affairs of doctors like us. In lieu of a visit let me speak through this communication and hope to hear from you on your experience as well. As doctors we see more and more cases of obesity. The stubborn fat lump of protoplasm that cannot be removed by dieting and exercising is now termed notoriously as resistant obesity. From my patients I gathered the following: In the beginning, I am less than amused of my  reflection in the mirror I tried to lose weight but ended up in famine and feasting cycle. Doctor why, why  am I fat?  I am not overeating. Exercise?  Oh, please, I exercise regularly . Do I need liposuction? From my experience treating obesity I gathered that: Lipo…